Amok? I think it’s about… a kind of drunkenness among the Malays. It is more than a drunkenness… it is a madness, a kind of human rage… an attack of homicidal, senseless monomania, which cannot be compared to any alcoholic intoxication…” –Stefan Zweig

Directed by Antonio Momplet and starring Julián Soler and the ever-stunning Maria Félix (pulling double duty as a blonde and a brunette, by turns sensual and powerful), Amok is a feat of production design and a pictorially ravishing literary adaptation of love, madness, and death during World War II. It follows an alcoholic doctor (Soler) who flees to India after losing his fortune pleasing his insatiable lover. While abroad, he catches sight of another woman, who looks disturbingly similar to his old flame. The Spanish-born Momplet (who escaped the Civil War and fled to Argentina before settling in Mexico) brought Stefan Zweig’s eponymous novella to the big screen on a scale hitherto unseen in Mexican cinema, which involved tediously recreating a transatlantic ship, a Monte Carlo casino, palaces, and tropical jungles. 

Courtesy of Filmoteca UNAM’s collection. Televisa, S. de R.L. de C.V. All Rights Reserved. We appreciate the support of Fundación Televisa.


“¿Amok? Creo que se trata de… una especie de embriaguez entre los malayos. Es más que una embriaguez… es una locura, una especie de rabia humana… un ataque de monomanía homicida, insensata, que no se puede comparar con ninguna intoxicación alcohólica…” –Stefan Zweig

Amok es una película mexicana de amor, locura y muerte. Dirigida por Antonio Momplet y protagonizada por Julián Soler y una imponente María Félix; forma parte del período del cine de oro mexicano. 1944, el año en el que se filmó, es un momento de gran efervescencia del cine y la cultura mexicanas. En plena Guerra Mundial el país fue refugio para intelectuales y artistas. En ese contexto el español Momplet (quien escapando de la guerra civil huyó a Argentina para luego instalarse en México) lleva al cine la novela de Stefan Zweig. Un drama sobre un médico que recala en un lugar perdido de la India huyendo de sus delitos. El intento por escapar de un destino que es una mujer. María Félix, pura sensualidad y potencia, desbordó la pantalla y su actuación en Amok quedó en la historia. El carácter de la película se acerca más a la tragedia que al melodrama, a eso ayuda la simbología de las imágenes que construyen el acto final.  

 Cortesía del acervo de la Filmoteca de la UNAM. Televisa, S. de R.L. de C.V. Todos los derechos reservados. Agradecemos el apoyo de Fundación Televisa.