For their third B. Traven adaptation together, Roberto Gavaldón and lead Ignacio López Tarso recruited the frequent Luis Buñuel scenarist Julio Alejandro to craft this unsettling, surrealist-tinged melodrama with a certain Hitchcockian fondness for double lives. Pina Pellicer stars as Luisa, a young woman from the countryside, who travels to the capital and goes to work for Albino (Tarso), the widowed owner of a candy shop. Her new employer soon develops a fondness for Luisa, who insists—to everyone around her—that within weeks she’ll be marrying her boyfriend Carlos, a driver for a wealthy family. Yet something seems amiss: Carlos never shows up to spend Christmas Eve with Luisa, and furthermore forgets to give her a present. Her wedding day finally comes, and Luisa heads off to the church, and waits… and waits. Gavaldón here looks at the new, middle-class culture then spreading rapidly in urban Mexico, exposing how appearances too often replace any real substance in even the most intimate relations. 

Courtesy of Filmoteca UNAM’s collection. Televisa, S. de R.L. de C.V. All Rights Reserved. We appreciate the support of Fundación Televisa.


Para su tercera adaptación conjunta de B. Traven, Roberto Gavaldón y el protagonista Ignacio López Tarso reclutaron a Julio Alejandro, el escenógrafo habitual de Luis Buñuel, para elaborar este inquietante melodrama de tintes surrealistas con cierta querencia hitchcockiana por las dobles vidas. Pina Pellicer interpreta a Luisa, una joven campesina que viaja a la capital y entra a trabajar para Albino (López Tarso), el viudo propietario de una tienda de golosinas. Su nuevo jefe no tarda en encariñarse con Luisa, que insiste ante todos los que la rodean en que en pocas semanas se casará con su novio Carlos, chofer de una familia adinerada. Sin embargo, algo parece ir mal: Carlos nunca aparece para pasar la Nochebuena con Luisa y, además, se olvida de hacerle un regalo. Por fin llega el día de su boda, y Luisa se dirige a la iglesia, y espera… y espera. Gavaldón aborda aquí la nueva cultura de clase media que se está extendiendo rápidamente en el México urbano, exponiendo cómo las apariencias sustituyen con demasiada frecuencia a cualquier sustancia real, incluso en las relaciones más íntimas.

Cortesía de la Filmoteca de la UNAM. Televisa, S. de R.L. de C.V. Todos los derechos reservados. Agradecemos el apoyo de Fundación Televisa.