An actor’s director who excelled in melodramatic terrain, Chilean-born filmmaker Tito Davison made more than 60 films, many of them in Mexico, and was known in Hollywood for the anti–counter culture cult movie The Big Cube. Based on a story by the poet Xavier Villaurrutia and infused with the spirit of Casablanca and Notorious, his second feature—meant to rehabilitate the iconic María Félix’s career—is this moody World War II-era espionage-thriller that unfolds in a Mexico City teeming with con artists, double agents, and European expats with a secret or two. Félix (who can also be seen in Amok) stars as Lena, a beautiful and mysteriously sinister refugee haunted by her past and chased into the arms of a rich, unsuspecting industrialist (Fernando Soler)… not for love, but for information. May God Forgive Me transforms its woman-in-trouble mystery of double-crossings, love triangles, and murder into a disillusioned reflection on the sweeping consequences of war and dictatorships, marked by a rare degree of sympathy for its femme fatale protagonist. 

Courtesy of Filmoteca UNAM’s collection. Special thanks to Mr. Carlos Vasallo.


El cineasta chileno Tito Davison, director de actores que destacó en el terreno melodramático, realizó más de 60 películas, muchas de ellas en México, y fue conocido en Hollywood por la película de culto anti-contracultura El gran cubo. Basado en un relato del poeta Xavier Villaurrutia e impregnado del espíritu de Casablanca y Notorious, su segundo largometraje—destinado a rehabilitar la carrera de la icónica María Félix—es este caprichoso thriller de espionaje de la época de la Segunda Guerra Mundial que se desarrolla en la Ciudad de México repleta de estafadores, agentes dobles y expatriados europeos con algún que otro secreto. Félix (también en Amok) interpreta a Lena, una bella y misteriosamente siniestra refugiada atormentada por su pasado y perseguida por un rico y confiado industrial (Fernando Soler)… no por amor, sino por información. Que Dios me perdone transforma su misterio de mujer en apuros, traiciones, triángulos amorosos y asesinatos en una desilusionada reflexión sobre las amplias consecuencias de la guerra y las dictaduras, marcada por un raro grado de simpatía hacia su protagonista femme fatale.

Cortesía del acervo de la Filmoteca de la UNAM. Agradecimiento especial al Sr. Carlos Vasallo.