Introduction by Bob Furmanek, President and Founder of the 3-D Film Archive, on August 4

Cesar Romero is caught between Rebeca Iturbide (The Three Garcías, The Night Falls) and Katy Jurado (High Noon) in the first 3-D feature film ever produced in Mexico, a visually inventive and frequently funny swashbuckler set in the twilight years of Moorish Spain. Co-directed by Edward Dein, who co-wrote Jacques Tourneur’s The Leopard Man, and Disney animator-turned-director Carlos Véjar Jr., The Sword of Granada brings together the ever-valiant Don Pedro de Rivera (Romero) and his sidekicks Ponce de León (Tito Junco) and Lolita (Jurado) as they infiltrate a Moor-occupied Spanish castle to seek revenge, the elixir of life, and a gold-making formula concocted by the caliph’s alchemist. They might even rescue the caliph’s niece (Iturbide) from an arranged marriage, too. Throughout, Dein and Véjar Jr. pack every second of their rousing adventure with action and movement, taking full advantage of every trick of the stereoscopic image. 

Restored by the 3-D Film Archive from the original Left/Right 35mm camera negatives. 


César Romero se ve atrapado entre Rebeca Iturbide (Los tres García, La noche avanza) y Katy Jurado (High Noon) en el primer largometraje en 3-D producido en México, una película de capa y espada visualmente inventiva y a menudo divertida ambientada en los años crepusculares de la España árabe. Codirigida por Edward Dein, coautor de El hombre leopardo de Jacques Tourneur, y el animador de Disney convertido en director Carlos Véjar Jr, El corazón y la espada reúne al siempre valiente Don Pedro de Rivera (Romero) y a sus compinches Ponce de León (Tito Junco) y Lolita (Jurado), que se infiltran en un castillo español ocupado por los moros en busca de venganza, el elixir de la vida y una fórmula para fabricar oro inventada por el alquimista del califa. Puede que incluso rescaten a la sobrina del califa (Iturbide) de un matrimonio concertado. En todo momento, Dein y Véjar Jr. llenan de acción y movimiento cada segundo de su emocionado aventura, aprovechando al máximo cada truco de la imagen estereoscópica.

 Restaurada por el 3-D Film Archive, a partir del negativo original de 35mm.