One of the most prolific and venturesome directors in Mexican cinema (and occasional Sam Peckinpah actor), Chano Urueta (The Witch’s Mirror) worked in nearly every genre across a body of work spanning 115 films, and this 1949 feature is among his most singular. Part biographical documentary, part pulpy boxing film, The Great Champion marvels at the life and unparalleled stamina of Luis Villanueva “Kid Azteca” (also known as Kid D.F., Kid México, or Kid Moctezuma), played by the longstanding welterweight champion himself. Exulting in on-location footage of Mexico City’s Tepito neighborhood and in-the-ring boxing matches, shaded with a dark noir undercurrent for extra audience appeal, Urueta delivers a grandly entertaining genre picture around Villanueva’s rise to the world championship. The boxer dedicated the film to “his dear mother Luisa Páramo and the great Mexican audience,” considering the many who would never be able to afford a ticket to one of his matches in person. 

Courtesy of Filmoteca UNAM’s collection. Special thanks to Mr. Carlos Vasallo.


Uno de los directores más prolíficos y aventureros del cine mexicano (y actor ocasional de Sam Peckinpah), Chano Urueta (El espejo de la bruja) trabajó en casi todos los géneros a lo largo de una filmografía que abarca 115 películas, y este largometraje de 1949 es uno de sus más singulares. En parte documental biográfico, en parte película de boxeo, El gran campeón se maravilla ante la vida y la resistencia sin parangón de Luis Villanueva “Kid Azteca” (también conocido como Kid D.F., Kid México o Kid Moctezuma), interpretado por el propio campeón de peso wélter. Con imágenes del barrio de Tepito, en Ciudad de México, y combates de boxeo en el cuadrilátero, matizadas con un oscuro trasfondo noir para atraer al público, Urueta ofrece una película de género muy entretenida sobre el ascenso de Villanueva al campeonato mundial. El boxeador dedicó la película a “su querida madre Luisa Páramo y al gran público mexicano,” teniendo en cuenta que muchos nunca podrían permitirse una entrada para asistir en persona a uno de sus combates.

Cortesía del acervo de la Filmoteca de la UNAM. Agradecimiento especial al Sr. Carlos Vasallo.