Introduction by Carlos Gutiérrez, Executive Director of Cinema Tropical, on July 31

Perhaps the pinnacle of Mexican camp, made the same year as the finale of the Adam West–starring American television series, The Batwoman is a zippy, action-packed, delightfully deranged comic book movie that draws on everything from Batmania and The Creature from the Black Lagoon to the world of lucha libre to Mexico’s tourism industry. After the bodies of several luchadores wash ashore on the scenic Acapulco coast, local police have no one to turn to but the legendary Batwoman (Italian actress Maura Monti), a masked, blue-bikini-wearing vigilante who uses her personal wealth to confront a deranged scientist hell-bent on creating a breed of underwater wrestlers. Ultra-prolific René Cardona, whose career spanned Mexico’s Golden Age and beyond, laces his direction with an uncategorizable tone that swings somewhere between ironic and dead serious—a charming subversion that keeps the film as fun today as it was in 1968. 

4K restoration by Permanencia Voluntaria and Cinema Preservation Alliance with the generous support of Academy Film Archive, Paso del Norte Community Foundation, and FOCINE.


Tal vez el epítome del camp mexicano, filmada el mismo año que el final de la serie de televisión estadounidense protagonizada por Adam West, La mujer murciélago es una trepidante película de historietas, llena de acción y deliciosamente desquiciada que se inspira en todo: desde la Batmanía y El monstruo de la laguna negra hasta el mundo de la lucha libre y la industria turística de México. Tras la aparición de los cadáveres de varios luchadores en la pintoresca bahía de Acapulco, la policía local sólo puede recurrir a la legendaria mujer murciélago (la actriz italiana Maura Monti), una justiciera enmascarada y en bikini azul que utiliza su riqueza personal para enfrentarse a un científico desquiciado empeñado en crear una raza de luchadores submarinos. El ultraprolífico René Cardona, cuya carrera se extendió a lo largo de la edad de oro de cine mexicano y más allá, adereza su dirección con un tono inconfundible que oscila entre la ironía y la seriedad, una subversión encantadora que hace que la película siga siendo tan divertida hoy como lo fue en 1968.

Restauración 4K por Permanencia Voluntaria y Cinema Preservation Alliance con el generoso apoyo de Academy Film Archive, Paso del Norte Community Foundation y FOCINE.